Mateusz Strzelecki, Partner, Head of Tenant Representation w Walter Herz
W 2023 roku biura będą
droższe, a ich dostępność w topowych lokalizacjach największych miast mniejsza
Podwyżki kosztów
wynajmu biur, ograniczona dostępność powierzchni w budynkach o wysokim
standardzie zlokalizowanych w centralnych obszarach biznesowych oraz niski poziom
nowej podaży to główne wskaźniki, które będą miały wpływ na kształtowanie się
sytuacji w sektorze w 2023 roku.
Ostatnie trzy lata
przyniosły wiele zmian na rynku biurowym. Zmienił się system pracy oraz sposób aranżacji
powierzchni. Proces wieloletniego, szybkiego rozwoju rynku biurowego został zahamowany.
Rosnące koszty budowy i finansowania projektów sprawiają, że inwestorom trudno
jest oszacować ostateczną wysokość budżetu na budowę, w związku z czym
przesuwają terminy rozpoczęcia realizacji nowych inwestycji.
Nowa podaż ostro w dół
Na rynkach regionalnych
powstaje o 30 proc. mniej powierzchni biurowych niż przed pandemią, natomiast w
Warszawie buduje się pięć razy mniej biur niż trzy lata temu. Dostępność powierzchni prime na rynku
warszawskim maleje. Efektem ograniczonej, nowej podaży przy popycie utrzymującym
się na niższym niż w 2019 roku, ale stabilnym poziomie jest lekki wzrost stawek
czynszowych. Dotyczy to szczególnie wysokiej klasy biurowców położonych w
centrum i w strefach biznesowych usytuowanych poza ścisłym centrum Warszawy,
ale także najlepszych nieruchomości na największych biurowych rynkach
regionalnych w kraju.
Nowa oferta biurowa
jest skromna. W Warszawie w trzecim kwartale br. większość powierzchni dostarczyła
wieża Varso Tower, która licząc z iglicą jest najwyższym budynkiem w Unii
Europejskiej, oferującym prawie 64 tys. mkw. powierzchni.
W stolicy Dolnego Śląska
pozostaje w budowie największa w kraju ilość powierzchni biurowych. Wśród
inwestycji realizowanych w mieście znajduje się Infinity (22 tys. mkw.) i Centrum
Południe III (20 tys. mkw.). W Krakowie prowadzona jest m.in. budowa projektu Ocean
Office Park B (26,5 tys. mkw.) i Kreo (24 tys. mkw.), a w Poznaniu powstaje Andersia
Silver (40 tys. mkw.) i Nowy Rynek E (20 tys. mkw.).
Koszty wynajmu w górę
Mamy rekordową
inflację, a prognozy mówią o dalszym jej wzroście, co przekłada się na koszt
wynajmu biur. Wyzwaniem w 2023 roku będą przede wszystkim opłaty eksploatacyjne.
Ze względu na inflację, rosnące koszty nośników energetycznych oraz spodziewane
podwyżki płacy minimalnej prognozowany jest znaczny ich wzrost. Przełoży się to
na wysokość zaliczek na poczet opłat eksploatacyjnych. Do tego dojdą podwyżki
cen mediów.
W obecnych realiach tym
bardziej na znaczeniu zyska skutecznie przeprowadzany proces wynajmu biura i negocjacji
warunków kontraktu oraz współpraca z merytorycznymi doradcami na rynku
nieruchomości komercyjnych, ponieważ zawarte w umowach zapisy tym bardziej
powinny zabezpieczać najemców w trudniejszym czasie. Wynegocjowanie optymalnych
warunków biznesowych i prawnych będzie wymagało dużo więcej czasu oraz
zaangażowania. Minimum 2 lata przed zakończeniem trwającej umowy powinien być
rozpoczynany nowy proces analizy i wynajmu, dzięki czemu jest czas na wynegocjowanie
wszystkich pozycji na każdym etapie działań i szansa na sporą optymalizację
kosztów.
Pięcioletnia umowa
najmu nie daje obecnie szans na realizację „biura pod klucz” bez dodatkowych dopłat
ze strony najemcy. Ceny wykończenia wzrosły średnio o 30 proc. Najemcy muszą
liczyć się z tym, że przy wymagających projektach konieczne będą dopłaty do
aranżacji. Z tego względu częściej zawierane są teraz dłuższe, siedmioletnie
umowy, co ma równoważyć wynajmującym wzrost kosztów wykończenia powierzchni, a
najemcom zmniejszenie dopłat.
Negocjowanie warunków
wynajmu
Przy negocjacjach umów należy
zatem zwrócić uwagę na wysokość budżetu na aranżację, zwolnienia z czynszu i zawarte
w kontrakcie mechanizmy ograniczenia czy kontrolowania wysokości opłat
eksploatacyjnych.
Negocjacje warunków
umów najmu to wbrew pozorom duży obszar. Można negocjować m.in.: kary umowne, przesłanki
do wypowiedzenia umowy, prawo do podnajmu i cesji, wysokość opłat eksploatacyjnych,
break option, czy odpowiedzialność przy naprawach. Naszym klientom doradzamy
zawsze, aby do Umowy Najmu dołączyć finalny kosztorys, tak aby uniknąć
późniejszych dopłat do aranżacji.
Mówiąc o obecnym rynku
nie można nie poruszyć kwestii systemu pracy i funkcji dzisiejszych biur.
Trzeba zaznaczyć, że celem nie jest dziś samo wynajęcie i aranżacja
powierzchni, ale stworzenie miejsca, które będzie sprzyjać odbudowie kontaktów ze współpracownikami,
budowie więzi i poprawie komunikacji w firmie, co przełoży się na wzrost satysfakcji z pracy.
Większość
pracodawców mierzy się z nowymi preferencjami swoich pracowników, którzy
niechętnie wracają do biur. Pomimo założeń przyjętych w większości firm,
określających proporcje pracy zdalnej, która najczęściej mieści się w
przedziale 2 lub 3 dni w tygodniu (średnio 40-60 proc. czasu pracy), frekwencja
w biurach oscyluje w okolicy 30 proc.
Hybryda kształtuje
miejsca pracy
W najbliższej
perspektywie biura funkcjonować będą jako centra pracy kreatywnej i
cross-funkcyjnej oraz szkoleniowej. Ich główną funkcją będzie wymiana myśli,
wiedzy oraz budowanie relacji i kapitału
społecznego. Celem re-aranżacji biur i przystosowywania ich do tej roli jest
tworzenie takiej atmosfery miejsca, która będzie przyciągać do niego
pracowników.
Aby przystosować
miejsca pracy do hybrydy, firmy redukują obecnie liczbę biurek na rzecz
przestrzeni do współpracy. Przechodzą na rozwiązania wykorzystujące elastyczne
stanowiska pracy, co wymusza ich współdzielenie. Wprowadzane są zasady czystego
biurka. W biurach udostępniane są przy tym locker’sy, zapewniające cichą,
wyizolowaną przestrzeń. Powierzchnia aranżowana jest w taki sposób, by była
możliwie najbardziej elastyczna i funkcjonalna.
Biura przeznaczone były
kiedyś w znacznej mierze dla gości i kontrahentów zewnętrznych, teraz przede
wszystkim służą zespołowi. Ich przestrzeń ma aktywizować pracowników i dostarczać
im narzędzi niedostępnych w domu. Duży nacisk kładzie się obecnie na nowoczesne
strefy konferencyjne, które wspierają spotkania hybrydowe, powierzchnie
kreatywne i towarzyskie, takie jak duża kuchnia z jadalnią służąca integracji
pracowników. Często ta część rozszerzana jest o strefę chillout lub miejsca
przeznaczone do mniej formalnych spotkań.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz