Rynek nieruchomości handlowych w Polsce pozostaje w fazie dynamicznego wzrostu, dzięki rozwojowi segmentu parków handlowych (powyżej 5000 mkw. GLA) i obiektów typu convenience (parki handlowe o GLA poniżej 5000 mkw.). Od 2016 roku zrealizowano ponad 160 transakcji tego typu aktywami.
– Wśród inwestycji w
sektorze nieruchomości handlowych w Polsce wciąż dominują nieduże obiekty typu
convenience. Obiekty tego typu często bazują na dyskontach spożywczych i tzw.
„value retailers”, którzy niezmiennie cieszą się popularnością, również w
czasach, kiedy konsumenci coraz większą uwagę zwracają na ceny towarów
pierwszej potrzeby, a zakupy są często ograniczane do niezbędnego minimum. Jakkolwiek
to nie brzmi, rosnąca inflacja i spadek siły nabywczej, będący jej konsekwencją,
paradoksalnie działają na korzyść centrów convenience i
parków handlowych, które charakteryzuje oferta dyskontowa – mówi Michał
Ćwikliński, Principal, Managing Director - Poland w Avison Young.
Atrakcyjne stopy
kapitalizacji w sektorze
W I-III kw. 2022 roku
wartość wolumenu inwestycyjnego w sektorze handlowym w Polsce była o ponad 20
proc. wyższa niż w analogicznym przedziale 2021 roku. Jednakże ten wynik
zawdzięczamy w głównej mierze projektom joint venture zrealizowanych przez
firmę EPP w I kw., które odpowiadają za 75% wyniku sektora.
– Stopy kapitalizacji dla najlepszych nieruchomości
w Polsce wykazują tendencję wzrostową. Różnica pomiędzy stopami kapitalizacji dla
najlepszych parków handlowych (6,8 proc.) a najlepszymi nieruchomościami
magazynowymi (5 proc.) i biurowymi (4,7 proc.) przekracza 180 punktów bazowych,
co jest wyjątkowym wynikiem w porównaniu ze stolicami Europy Zachodniej. W
przypadku parków handlowych, Polska nadal oferuje inwestorom atrakcyjne stopy
kapitalizacji. Na rynku Europy Środkowo-Wschodniej, również Węgry (7 proc.) i
Rumunia (7 - 7,25 proc.) odznaczają się wysokimi stopami w sektorze – komentuje
Michał Ćwikliński.
Jednak w związku z
brakiem produktu i dużym zainteresowaniem parkami handlowymi i obiektami
convenience, Avison Young spodziewa się dalszej kompresji stóp kapitalizacji w
tym segmencie.
Liczba transakcji bije
rekordy
W latach 2016-2019 udział
transakcji parkami handlowymi i centrami typu convenience w całkowitym wolumenie
sektora handlowego w Polsce nie przekraczał średnio 10 proc. W 2020 roku zarejestrowaliśmy
jego dwukrotny wzrost (20 proc.), ponieważ wiele innych inwestycji zostało
wstrzymanych w związku z pandemią. W 2021 roku był to wynik na poziomie 12
proc. (117 mln euro) a w I-III kw. 2022 – 15%. (127 mln euro).
Liczba transakcji w tym
segmencie bije rekordy. Wysoka płynność przy niższym całkowitym wolumenie
odzwierciedla zainteresowanie inwestorów małymi formatami, w tym
zlokalizowanymi w mniejszych miastach. W I-III kw. 2022 aż 17 z 26 transakcji
odnotowanych w sektorze handlowym dotyczyło parków handlowych i centrów typu convenience,
co było najwyższym udziałem od początku istnienia rynku.
Dużo w rękach
deweloperów
Dynamika rozwoju tego
sektora jest względnie niewielka, ponieważ większość działających na nim
inwestorów realizuje strategie długoterminowe. Dlatego też, wolumen
transakcyjny zależy w dużej mierze od deweloperów i podaży nowych obiektów. W
I-III kw. 2022, 40 proc. transakcji zrealizowano nowymi obiektami – obecnymi na
rynku krócej niż 2 lata.
Coraz więcej nowych inwestorów
Sektor przyciąga niezmiennie
nowych inwestorów. W 2022 roku w Polsce zadebiutowały firmy Lords LB i LEOFF
Group, które nabyły nieruchomości we Wrocławiu i Opolu. Avison Young spodziewa
się, że do końca roku na krajowym rynku inwestycyjnym pojawią się także kolejni
gracze m.in. z Francji, Izraela i Czech, przyciągnięci atrakcyjnością sektora.
Na kształtowanie się
rynku inwestycyjnego w sektorze największy wpływ na przestrzeni ostatnich dwóch
lat miały głównie dwa podmioty inwestycyjne, odpowiadające łącznie za 36 proc. wolumenu
transakcji w okresie 2021 – I-III kw. 2022.
W parki handlowe i
centra convenience inwestowały w Polsce w ciągu ostatnich 2 lat głównie
podmioty z Niemiec (76 mln euro łącznie) i Wielkiej Brytanii (54 mln euro
łącznie). Inne, mniejsze już w skali zainwestowanego kapitału o połowę mniej,
źródła kapitału to kraje Europy Zachodniej, USA, kraje Europy
Środkowo-Wschodniej, Izrael, ale również Polska.
Co wpływa na wycenę
parku handlowego
– Ceny i szacunkowe wartości parków handlowych
zależą szczególnie od struktury najemców, w tym obecności operatora spożywczego
rozpoznawalnych sieci. Najwyższe ceny, a tym samym najniższe stopy
kapitalizacji, osiągane są przez obiekty o WAULT powyżej 7 lat, z atrakcyjnymi
operatorami spożywczymi z umowami najmu na dłużej niż 15 lat. W zależności od różnych
czynników rynkowych oraz specyfiki nieruchomości, ceny wahają się od 800 do 2
000 euro/mkw. powierzchni najmu. Stopy zwrotu najczęściej mieszczą się w
przedziale 7,00 - 8,5 proc. – komentuje Monika Bronicka, Director, Head of
Valuation and Advisory w Avison Young.
Wśród największych,
pojedynczych obiektów, które zmieniły właściciela w tym roku znalazł się Power
Park Opole (20,7 tys. mkw.), Franowo Retail Park w Poznaniu (15,9 tys. mkw.),
czy Młyn Retail Park we Wrocławiu (10,6 tys. mkw.).
Wygodne zakupy w
okolicy – trend, który się umacnia
– Klienci szukają szybkich, codziennych i
wygodnych zakupów w okolicy lub w drodze do domu. Tym samym, parki handlowe
typu convenience stale się rozwijają, eksplorując również rynki handlowe mniejszych
miast. W skład ich najemców wchodzi zwykle dyskont spożywczy, drogeria, podstawowe
punkty usługowe oraz „value retailers”. Nowym graczem w tej grupie jest m.in.
niemiecki Woolworth, który na początku 2023 roku wejdzie na polski rynek.
Otworzy dwa pierwsze sklepy w parkach handlowych zlokalizowanych w Krakowie i
Łodzi, ale plany ekspansji sieci obejmują ponad 400 lokalizacji. Co ciekawe, niższe
czynsze i opłaty serwisowe skłaniają teraz marki sektora fast fashion do
ekspansji poza tradycyjne, duże centra handlowe i lokowania swoich sklepów w
mniejszych formatach handlowych. – informuje Artur Czuba, Associate Director w
Avison Young.
E-commerce nie zawsze zadziała
– Do spontanicznych
wizyt w parkach handlowych zachęca klientów tania i często zmieniająca się
oferta. Pepco, jedna z najpopularniejszych sieci dyskontów niespożywczych
wycofała się niedawno ze sprzedaży online po roku próbnym. Niska cena produktów,
będąca podstawą działalności handlowej sieci, uniemożliwiła jej zbudowanie
dochodowej sprzedaży internetowej. Okazało się, że klienci wolą odwiedzać sklepy
stacjonarne, niż opłacać koszty dostaw – Artur Czuba, Associate Director w
Avison Young.
Polaryzacja transakcji w
sektorze
Inwestycje w sektorze są
mocno spolaryzowane pod względem lokalizacyjnym między dużymi aglomeracjami a mniejszymi
miastami poniżej 50 000 mieszkańców, których jest zdecydowanie więcej. Rozkład
transakcji inwestycyjnych pokazuje, z jednej strony duży apetyt inwestorów na
aktywa w najlepszych lokalizacjach, a z drugiej - intensywny rozwój
nieruchomości handlowych typu convenience w coraz mniejszych miastach, które
przyciągają klientów z okolicy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz