Wydarzenie Why Invest
in Poland, organizowane przez Walter Herz w ramach Akademii Najemcy, na które złożył
się cykl webinarów, przyciągnęło ponad 550 osób z około 250 firm i organizacji.
Podczas spotkań omawiane były możliwości inwestycyjne, potencjał rynku
biurowego, kapitał ludzki oraz zachęty, jakie inwestorom oferuje sześć
największych miast w Polsce.
– Seria webinarów,
którą zainicjowaliśmy pod koniec minionego roku dotyczyła Warszawy, Wrocławia,
Krakowa, Trójmiasta, Łodzi i Poznania. Projekt skierowany był przede wszystkim
do firm zainteresowanych zmianami zachodzącymi na krajowym rynku biurowym.
Przyznam, że jego powodzenie przerosło nasze oczekiwania. Panele moderowali
przedstawiciele firm z sektora BPO/SSC, wiodących firm deweloperskich oraz
reprezentanci samorządów poszczególnych miast. Mocną grupę wśród uczestników stanowiły
firmy z sektora BPO/SSC i IT/ ITO, który należy do najszybciej rozwijających
się segmentów naszego rynku - informuje Mateusz Strzelecki.
Cykl spotkań był
kontynuacją wątków podjętych podczas międzynarodowego webinarium, na którym zaprezentowany
został raport Why invest in Poland, opracowany przez Walter Herz wraz z Polską
Agencją Inwestycji i Handlu Grupa PFR (PAIH) oraz firmą doradztwa personalnego
People.
Webinary wywołały
dyskusję na temat scenariuszy związanych z powrotem do biur i kierunku, w jakim
zmierza rynek biurowy w Polsce. Przedstawiciele firm, uczestniczących w
wydarzeniach podzielili się swoimi spostrzeżeniami na temat wyzwań, jakie przyniosło
prowadzenie działalności w czasie pandemii, jak również rozwiązań wdrożonych w
firmach dla podniesienia efektywności pracy zdalnej, która nigdy dotąd nie była
rozpowszechniona na tak dużą skalę.
Zmiany w biurach
W sprawie utrzymania biur
wyraźnie widać zbliżone stanowisko. Firmy nie zamierzają z nich rezygnować, planują
natomiast modyfikację aranżacji powierzchni. Decyzje dotyczące wprowadzenia konkretnych
zmian zapadną jednak ostatecznie, kiedy ustalone zostaną szczegóły związane z rotacyjnym
systemem pracy, jaki obowiązywał będzie wszystkich pracowników w firmach po
powrocie do biur.
- Przewidujemy, że
coraz powszechniejszy stanie się model hybrydowy, dający większą elastyczność,
zarówno pracownikom, jak i pracodawcom. Biuro nadal będzie bardzo istotnym
elementem w budowie innowacyjności firmy. Wnikliwa analiza i odpowiedni wybór
funkcji, możliwych do wykonywania zdalnie i wymagających pracy z biura będzie
jednym z wyzwań dla osób podejmujących decyzje w sprawie systemu pracy - Krzysztof
Wierzchowski, VP Securities Services Franklin Templeton Services.
Dla części firm home
office nie jest nowością. Jolanta Gantkowska, Global Director w GCSCs, Alexander Mann Solutions mówi, że przez
kilka lat firma miała już wdrożony system rotacyjnej pracy zdalnej. – Dotąd
taki tryb dotyczył około 25 proc. pracowników. Szacujemy, że teraz może zwiększyć
się on do 50 proc. Myślę, że im dłużej będziemy zmuszeni do pracy zdalnej, tym
większa będzie chęć powrotu do biura i pracy z zespołem – dodaje.
Kinga
Chelińska-Barańska, Country Manager w Digital Workorce także uważa, że praca z
domu jest możliwa i efektywna, ale w dłuższej perspektywie nie zastąpi pracy w
biurze. - Biuro traktujemy i nadal będziemy traktować jako miejsce spotkań i
pracy projektowej. Wrócimy do biur, ale będą to już inne miejsca. Będziemy
zwracać większą uwagę na higienę, zwiększymy odległości między biurkami,
zainstalujemy ścianki lub nakładki plexi. Stworzymy więcej oddzielnych
pomieszczeń kosztem open space. Wprowadzimy system dzielonej pracy hybrydowej,
ograniczając liczbę pracowników na powierzchni – informuje.
Biuro jest też bardzo
istotnym elementem pracy i budowania kultury organizacyjnej w Michael Page
Poland. - W ankietach, które zebraliśmy od pracowników dominują
preferencje związane z pracą w trybie hybrydowym, mieszanym w proporcjach 3/2
lub 2/3 łączących pracę z biura z pracą z domu. W związku z tym, przewidujemy
raczej, że zmieni się jego funkcjonalność i rozwiązania, jak np. mniejsze sale konferencyjne
przystosowane do spotkań video. Feedback pod kątem zadowolenia pracowników z
home office, który przeszli w ten tryb pracy, a wcześniej nie korzystali z
opcji pracy z domu przyniósł za pierwszym razem bardzo pozytywne oceny. Po
około dwóch miesiącach okazało się jednak, że nie chcieliby pracować z domu 100
proc. czasu pracy, ale mieć możliwość zarówno pracy z domu, jak i z biura - informuje
Piotr Dziedzic, Senior Director Michael Page Poland.
Firma EPAM Systems również
planuje stopniowy powrót do biur. – Dajemy pracownikom komfort wyboru
najwygodniejszego modelu pracy i czas na adaptację. Przewidujemy, że część
pracowników zechce na stałe pracować zdalnie, jednak znacząca większość wróci
do biura w opcji hot-desking/hotelling. Grono tych, którzy na stałe wrócą do
pracy z biura będzie stopniowo rosnąć – mówi Ievgen Berezenko, FRM, PMP, SA,
Director, Head of EPAM Northern Poland Delivery Organization.
Justyna Piwowarczyk, GBS
Senior Director w Smith+Nephew, zakłada że wiele osób będzie chciało regularnie
kontynuować pracę zdalną. W perspektywie trzech lat firma nie planuje większych
zmian, jeśli chodzi o wynajem powierzchni. Przygotowuje się natomiast do zmniejszenia
liczby biurek na rzecz collaborative space.
Wyzwania
Wśród największych trudności,
z jakimi trzeba było się zmierzyć po wybuchu pandemii, firmy wymieniają
najczęściej szybkie wdrożenie sprawnej komunikacji na home office, zarówno z
klientami, jak i pracownikami oraz rozwiązań monitorujących efektywność pracy.
Kinga
Chelińska-Barańska wskazuje również na czas dostarczenia rozwiązań do klientów,
jako niezwykle istotny aspekt dla firmy. – Dlatego też staramy się utrzymywać
efektywność pracy na bardzo wysokim poziomie, co wydaje się obecnie
najtrudniejsze ze względu na ograniczone relacje międzyludzkie. A w kontaktach z
klientami maksymalnie doprecyzowywać szczegóły i kilkukrotnie potwierdzać
informacje, by brak kontaktów bezpośrednich w żaden sposób nie wpłynął na
ostateczną wersję produktu lub serwisu. Postawiliśmy też dodatkowo na wirtualne
spotkania „przy kawie”. Brakowało nam bezpośrednich kontaktów ze
współpracownikami, tych spontanicznych interakcji w kuchni, czy na open space. Dokonaliśmy
także przewartościowania stanowisk pracy, wprowadziliśmy nowe modele
kompetencyjne i usprawniliśmy procesy kontrolne. Znacznie większą uwagę
poświęcamy również wellbeingowi pracowników. Organizujemy webinary ze
specjalistami, głównie o tematyce psychologicznej, ponieważ takie
zapotrzebowanie jest zgłaszane – informuje Kinga Chelińska-Barańska.
Justyna Piwowarczyk, mówi
że wyzwaniem było wprowadzanie działań covidowych, z których część była
wdrażana w organizacji globalnie, a które nie zawsze sprawdzają się lokalnie. Wspomina,
że tym co doskwiera ludziom cały czas jest brak relacji socjalnych takich jak spotkania biznesowe w biurze czy
rozmowa przy kawie.
Często i nagle
zmieniające się przepisy związane z przeciwdziałaniem pandemii jako utrudnienie
w pracy postrzega również Krzysztof Wierzchowski. - Wdrażanie zmian w
organizacji pracy i komunikowanie ich w bardzo szybkim tempie wymagało od
naszego zespołu zarządzającego dużego wysiłku. Szczególnie istotna stała się
regularna komunikacja z pracownikami, pozwalająca utrzymać stałe zaangażowanie.
Staraliśmy się zwracać uwagę na różne aspekty dobrostanu naszych pracowników
oraz utrzymywaniu ich dobrego samopoczucia, w czym pomagają m.in. wirtualne
sesje i spotkania. Bardzo pomocne było także stworzenie grup roboczych wśród
naszych pracowników, które identyfikowały i dzieliły się dobrymi praktykami z
całą organizacją. Częsty kontakt poprzez różnego rodzaju wirtualne ankiety,
sesje i spotkania pozwala nam monitorować poziom zadowolenia z trybu pracy
zdalnej, jak również identyfikować potencjalne obszary, nad którymi musimy
jeszcze popracować – mówi Krzysztof Wierzchowski.
Ievgen Berezenko jako
największe wyzwanie dla firmy również wymienia konieczność dostosowywania
zarządzania do dynamicznie zmieniających się wytycznych rządu. - Posiadając
zaawansowane narzędzia do pracy zdalnej, umożliwiające współpracę rozproszonych
zespołów jeszcze przed pandemią byliśmy przygotowani na szereg możliwych
scenariuszy kryzysowych. W obecnej sytuacji widzimy, że wydajność pracowników
oraz zespołów utrzymała się na dotychczasowym poziomie lub polepszyła się. Jednocześnie
w związku z brakiem kontaktu bezpośredniego zaczynają pojawiać się problemy z
zakresu zdrowia psychicznego oraz weelbeingu, na które opracowujemy odpowiednie
rozwiązania – informuje Ievgen Berezenko.
Dla Michael Page
Poland, jako firmy rekrutacyjnej największym utrudnieniem początkowo okazało
się prowadzenie w tak dużym stopniu jak nigdy dotąd relacji zdalnej z klientami
oraz kandydatami. - Okazało się później, że wszyscy szybko dopasowali się do
nowej formy prowadzenia spotkań i znaczna część rekrutacji, które zakończyliśmy
odbyła się 100 proc. zdalnie – przyznaje Piotr Dziedzic.
Jolanta Gantkowska, informuje
że w firmie konieczne było stworzenie bezpiecznego środowiska pracy z punktu
widzenia infrastruktury IT oraz inwestycja w umiejętności kadry managerskiej w
zakresie zarzadzania zespołem rozproszonym. - Wdrożyliśmy globalny system
monitorowania aspektów operacyjnych naszej działalności. Od początku pandemii monitorowaliśmy
m.in. zaangażowanie pracowników i ich well-being, główne metryki produktywności i ich trendy, sprawność działania
technologii oraz ilość pracy. Po dwóch miesiącach, widząc że wszystkie wskaźniki
są stabilne, mogliśmy wrócić do zwykłych metod zarzadzania i monitorowania
efektywności – dodaje.
- Wszyscy uczestniczy
rynku z wielką uwagą obserwują sytuację, oczekując na odmrożenie gospodarki. Myślę,
że na przełomie marca i kwietnia br. będzie już wyraźnie widoczna adaptacja nowych
form pracy i kierunku, w którym pójdzie sektor biurowy pod wpływem tych zmian -
przyznaje Mateusz Strzelecki. - Wiosną planujemy powrócić z ogólnopolskim
wydarzeniem, podczas którego mówić będziemy o transformacji sektora biurowego
oraz prognozach dotyczących jego dalszej ewolucji w kontekście upowszechniania
się rotacyjnego systemu pracy. O decyzjach najczęściej podejmowanych przez
firmy w kwestii optymalizacji powierzchni najmu, a także o działaniach deweloperów
i napływie nowych inwestorów do Polski, co kształtować będzie podaż i popyt -
dodaje.
o Walter Herz
Walter Herz jest wiodącym na rynku, polskim podmiotem prowadzącym działalność w sektorze nieruchomości komercyjnych na terenie kraju. Od 8 lat firma świadczy kompleksowe i strategiczne usługi doradcze w całej Polsce. Eksperci Walter Herz doradzają inwestorom, właścicielom nieruchomości i najemcom. Firma zapewnia pełną obsługę, zarówno firmom z sektora prywatnego, jak i publicznego. Doradcy Walter Herz wspierają klientów w poszukiwaniu i wynajmie powierzchni biurowych oraz świadczą usługi doradcze przy realizacji projektów inwestycyjnych w sektorze komercyjnym i hotelowym.
Firma ma siedzibę w Warszawie oraz odziały regionalne w Krakowie, Wrocławiu, Trójmieście i Łodzi. Walter Herz jest twórcą Akademii Najemcy, pierwszego w Polsce projektu, który wspiera i edukuje najemców powierzchni komercyjnych z całej Polski. Prowadzi szkolenia stacjonarne w największych miastach w kraju. W trosce o najwyższy poziom etyczny świadczonych usług wprowadziła Kodeks Dobrych Praktyk.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz