Rosnące koszty utrzymania nieruchomości oznaczają dla najemców biur podwyżki opłat eksploatacyjnych i wyższe stawki bazowe czynszu. Nowa podaż biurowa utrzymuje się na najniższym poziomie od dekady, a widoki na nowe projekty są skromne. Plany deweloperów skutecznie chłodzą wysokie i niestabilne koszty budowy oraz wysokie koszty finansowania. Zapotrzebowanie na atrakcyjne powierzchnie biurowe jest natomiast bardzo duże. Pracodawcy, chcąc zmotywować zespoły do powrotu do biur aranżują coraz ciekawszą i bardziej przyjazną przestrzeń do pracy.
Popyt na warszawskim
rynku biurowym sięga już rekordowego poziomu sprzed pandemii. To po krótce główne
czynniki, wskazywane przez Avison Young, które kształtują aktualny obraz rynku
biurowego w Polsce i będą miały wpływ na kształtowanie się sytuacji w sektorze w
najbliższym czasie.
Wyższe koszty wynajmu
Pierwsze miesiące 2023
roku przyniosą rozliczenia tegorocznych opłat serwisowych. Nastąpi kalkulacja
kosztów operacyjnych na kolejny rok, za którą pójdzie indeksacja stawek
czynszowych. Najemcy muszą liczyć się ze wzrostem kosztów, zarówno w przypadku
kontraktowania nowej powierzchni, jak i renegocjacji warunków aktualnych umów. Do
wyższych stawek czynszowych, które widoczne są już w Warszawie, dojdą podwyżki
opłat serwisowych.
Właściciele budynków, według
Avison Young, mogą jednak w pewnym stopniu wpłynąć na ich wysokość,
optymalizując koszty utrzymania nieruchomości. Z kolei firmy mogą przyjrzeć się
temu, czy w budynku, w którym decydują się ulokować biuro istnieje plan
obniżenia opłat za usługi. Przeanalizować pomysły wynajmującego w zakresie dokonania
redukcji cen usług, które składają się na koszty eksploatacyjne. – To bardzo
istotna kwestia, zarówno dla właścicieli, jak i najemców biur w kontekście
zachodzących zmian gospodarczych. Obie strony powinny otwarcie komunikować się
w tej kwestii, aby mieć wiedzę i przekonanie, że wszystkie wydatki mają
ekonomiczne uzasadnienie – komentuje Maksymilian Sobczak, Associate Director,
Office Agency w Avison Young.
Koszty energii – jak z
nimi walczyć?
Istotną część kosztów
eksploatacyjnych stanowi energia, dlatego szczególnie doceniane są teraz rozwiązania
energooszczędne, pozwalające obniżyć koszty. – W rozmowie z wynajmującym lub
jego agentem najemca może dowiedzieć się, jakie inicjatywy dotyczące
efektywności energetycznej są planowane, jakie korzyści przyniosą w przyszłości
i na ile sprawniej pozwolą zarządzać zużyciem energii – sugeruje Maksymilian
Sobczak.
Wzrost cen energii może
bowiem zostać w dużej mierze zniwelowany poprzez redukcję jej zużycia. Może ją
przynieść m.in. wykorzystanie w biurowcach oświetlenia LED i czujników ruchu na
podczerwień (PIR). W czasie mniejszej aktywności najemców automatycznie obniżany
jest poziom wydajności centrali wentylacyjnych i urządzeń klimatyzacyjnych. Te
pozornie niewielkie zmiany mogą przynieść bardzo zadowalające efekty.
Konsolidacja umów i
usług
Zarówno właściciele,
jak i najemcy mogą także skorzystać na analizie umów, które zapewne zawierane
były z dostawcami mediów oraz usługodawcami oddzielnie, w różnym czasie. Warto
regularnie sprawdzać, czy wszystkie koszty usług odzwierciedlają odpowiedni stosunek
wartości do ceny. Avison Young zwraca uwagę, że konsolidacja dostawców usług w obszarze
Facility Management przyniosła w ostatnim czasie właścicielom budynków
oszczędności, ale jak dotąd niewielu z tej opcji skorzystało. Jeśli istnieje
możliwość konsolidacji wielu usług u jednego dostawcy, wynegocjowany koszt może
być bardziej atrakcyjny, a wynikająca z niego oszczędność znacząca. Dodatkowo,
zawartych umów jest mniej, a lepiej dopasowane KPI to także oszczędność czasu i
kosztów dla wynajmującego i najemcy.
A co z kosztami
marketingowymi?
Na wysokość opłat
serwisowych składają się również koszty związane z marketingiem nieruchomości. W
biurowcach wydatki te służą obecnie głównie przyciągnięciu pracowników do
powrotu do biur. Również różnego rodzaju wydarzenia czy aktywności, organizowane
w biurowcu mogą się do tego przyczynić, jednocześnie dobrze pozycjonując budynek
i jego lokalizację.
– Choć najemcy mogą
czerpać bezpośrednie korzyści z takich inicjatyw, warto sprawdzić, jak duży
wpływ na produktywność konkretnych firm mają podejmowane działania marketingowe
czy inicjowane eventy. Z punktu widzenia wynajmującego, dobrze jest dbać o
wysoki poziom zadowolenia najemcy, ponieważ koszty związane ze zmianą najemcy
są relatywnie wysokie – mówi Maksymilian Sobczak.
Oceń rzeczywiste
potrzeby w porównaniu do wydatków
Rosną też koszty
personelu, spowodowane inflacją i waloryzacją płac oraz niskimi stopami
bezrobocia. W przypadku budynków biurowych podwyżki te mają przełożenie na wzrost
opłat za utrzymanie recepcji i ochrony, czy konsjerża oraz osób zaangażowanych do
bieżącej obsługi w budynku. Warto sprawdzić, czy poziom zatrudnienia na terenie
obiektu nie przekracza realnego zapotrzebowania, niezbędnego do utrzymaniu odpowiedniej
jakości obsługi i standardów BHP.
Opóźnione remonty i
nowe potrzeby
Wysokość kosztów serwisowych
związana jest także z wykonywaniem prac, obejmujących naprawy i modernizacje zewnętrznych
elementów budynków albo części wspólnych w biurowcach, które przez pandemię
zostały zamrożone, aby utrzymać koszty na niskim poziomie. Avison Young obserwuje
obecnie znaczny wzrost dynamiki tego typu działań. Mają one też dodatkowe
źródła napędowe. Kryzys energetyczny i wytyczne środowiskowe wymuszają poszukiwanie
bardziej energooszczędnych i ekologicznych rozwiązań.
Ponadto, potrzeba
przyciągnięcia najemców, a w przypadku najemców - pracowników, spowodowały
popyt na nowoczesne, wielofunkcyjne przestrzenie biurowe, oferujące szeroki
wachlarz usług dla klientów. Presja ta zmusiła wynajmujących do realizacji
szerszych planów remontowych niż zakładane.
Wysokość wydatków a ich
efektywność
Avison Young zachęca do
analizy planowanych wydatków i ich efektywności. Warto zrobić krok w tył i
zastanowić się, czy działanie jest w pełni uzasadnione a potencjalny zysk nie
jest wyższy niż nakłady? Na przykład umieszczenie paneli słonecznych na dachu
może oczywiście przynieść zysk, ale jego wysokość jest uzależniona od wielu
czynników i całkowitych kosztów wdrożenia takiego rozwiązania. Uzgodnienie i
wdrożenie nowej polityki zużycia energii w budynku, która zakłada zmniejszenie
ustawień termostatów o 1 stopień, może znacznie zmniejszyć zużycie energii, nawet
bardziej niż panele, a nie wiąże się z dodatkowymi wydatkami czy generowaniem
śladu węglowego.
Najemcy nie powinni akceptować
wszystkich kosztów remontowych tylko dlatego, że zostały już zatwierdzone przez
właściciela budynku. Dotyczy to także inicjatyw ekologicznych, z których korzyść
powinna jednak przewyższać koszty emisji dwutlenku węgla, a poniesione nakłady finansowe
dawać realne profity.
– Przy rosnących stawkach
opłat eksploatacyjnych ważniejsze niż kiedykolwiek jest solidne uzasadnienie
kosztów. Koszty mediów i personelu znacznie wzrosły w związku z czym sytuacja
dotknie cały rynek – komentuje Maksymilian Sobczak.
Istotne, by rozmawiać o
kosztach i znaleźć rozwiązania korzystne dla obu stron. – Wiemy, że rozmowy nie
będą łatwe. Dlatego, kiedy jesteśmy pytani, jakie mamy prognozy dla sektora
biurowego i jak widzimy naszą rolę, zdajemy sobie sprawę, że czeka nas wiele pracy
związanej ze wsparciem naszych klientów wiedzą i doświadczeniem w tych
zmaganiach – podsumowuje Maksymilian Sobczak.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz