Jak kompleksy biurowe kreują swój wizerunek? Czym wyróżniają się na rynku?
Głównym czynnikiem, jaki może wyróżnić kompleks biurowy jest lokalizacja. A ekskluzywne usytuowanie w połączeniu z niepowtarzalną architekturą i standardem obiektu może zdecydować o tym, że oferta będzie bezkonkurencyjna na rynku. Takimi walorami pochwalić się mogą najbardziej prestiżowe inwestycje w Polsce, które poza świetnym położeniem, formą i jakością wykończenia, zapewniają komfortowe udogodnienia na miejscu.
- Możliwość ulokowania siedziby w budynku niepowtarzalnym pod względem stylistycznym, powszechnie rozpoznawalnym i należącym do grupy najwyżej punktowanych biurowców na rynku stanowi dla najemców wartość, która ma kluczowe znaczenie dla budowania pozycji firmy – przyznaje Bartłomiej Zagrodnik, prezes zarządu Walter Herz.
Po pierwsze lokalizacja
- Jeśli mówimy o wyjątkowej lokalizacji, w Warszawie najwyższe noty zbierają m.in. centralnie położone obiekty, zapewniające bezpośrednie połączenie lub sąsiedztwo stacji metra. To rzadki atut, którym pochwalić się mogą nieliczne stołeczne biurowce. Większość z nich jest jeszcze w trakcie budowy – zauważa Bartłomiej Zagrodnik.
Na szczególną uwagę zasługuje przede wszystkim jeden ze stołecznych budynków. Niezwykłe usytuowanie będzie znakiem rozpoznawczym budynku Central Point, który zostanie nadwieszony nad stacją metra Świętokrzyska. Ulokowanie biurowca w tak eksponowanym miejscu, gdzie krzyżują się dwie linie stołecznego metra to wymagająca i trudna w realizacji inwestycja, ale i jednocześnie bardzo opłacalne przedsięwzięcie. Takie położenie stanowić będzie wartość dodaną i świetną formę promocji marki dla firm, które wprowadzą się do biurowca, kiedy zostanie ukończony.
Wysokiej klasy powierzchnię biurową oferują dziś wszystkie nowe projekty, ale żeby mogły wybić się na rynku potrzeba czegoś więcej. Reprezentacyjnych powierzchni wspólnych, zaawansowanych rozwiązań technologicznych, szerokiej gamy usług i stref rekreacyjnych na terenie kompleksu. Szczególnie w czasie, kiedy jakość oferty rynku biurowego w Polsce w szybkim tempie rośnie.
Według danych firmy doradczej Walter Herz, około 70 proc. inwestycji biurowych, które są teraz w kraju w trakcie realizacji to prestiżowe obiekty, które oferują najwyższej jakości powierzchnie, co potwierdzają uzyskiwane przez nie certyfikaty.
Zarówno w Polsce, jak i na świecie projektowanie nowoczesnych budynków koncentruje się teraz na aspektach związanych ze zdrowiem człowieka i takich, które mają wpływ na komfort użytkowania obiektów. Poziom, w jakim budynki są przyjazne człowiekowi mierzony jest certyfikatem WELL. W Polsce może się nim pochwalić zaledwie kilka kompleksów, co z pewnością wyróżnia je wśród innych.
Maksimum użyteczności
Oferowane przez najlepsze obiekty biurowe udogodnienia mają na celu stworzenie w miejscu pracy sprzyjającego ludziom środowiska, w którym mogliby czuć się, jak w domu. Przestrzeni, w której dobrze by się pracowało, ale i spędzało czas po godzinach i z najpopularniejszych usług można było skorzystać na miejscu. Stąd też właściciele kompleksów lokują na ich terenie przedszkola, pralnie, sklepy, paczkomaty, bankomaty, centra medyczne, kluby fitness, stacje rowerów miejskich, a nawet stanowiska ładowania samochodów elektrycznych i myjnie samochodowe.
Poza tym, w atrakcyjnych rynkowo budynkach coraz częściej wykorzystywane są aplikacje ściągane na smartfony, które zastępują karty dostępu, pozwalają sterować oświetleniem, klimatyzacją, czy rezerwować sale konferencyjne. A także, wzywać serwis, jeśli pojawiają się problemy techniczne, a nawet składać zamówienia na usługi i sprawdzać stan natężenia ruchu na drogach wyjazdowych z biurowca. Parkingi wyposażane są natomiast w systemy rozpoznawania samochodów.
Zarządcy najciekawszych obiektów podejmują też szersze inicjatywy, zmierzające do aktywizacji społeczności, dzięki efektywnemu zagospodarowywaniu terenu w sąsiedztwie biurowców. Najlepszym przykładem jest tu Plac Europejski, ogólnodostępna przestrzeń miejska stworzona przy warszawskiej Warsaw Spire, gdzie odbywają się pokazy i organizowane są różnego rodzaju imprezy plenerowe. Ciekawym sposobem na wyróżnienie się jest też na przykład ulokowanie popularnego w Warszawie Bio Bazaru w kompleksie Empark. Takie zabiegi sprawiają, że obszar na którym znajdują się kompleksy tętni życiem przez cały dzień, co służy szeroko rozumianej integracji i przyciąga najemców.
Budowanie społeczności
Najciekawsze kompleksy biurowe są świetnie dopasowanie do istniejącej infrastruktury miejskiej i otwarte na użytkowników z zewnątrz. Mieszczą się w nich ekskluzywne restauracje, tarasy widokowe, czy pasaże handlowe. W ten sposób, jak żywe organizmy miejskie wtapiają się w strukturę miasta i funkcjonują jak jego integralna część. Często są to obiekty typu mixed use, jak wrocławski kompleks OVO z częścią hotelową, biurową, apartamentową i usługową, czy warszawski kompleks Browary Warszawskie.
Nowoczesne obiekty biurowe dostosowują się do w coraz szybszym tempie rozwijającej także w Polsce kultury startupowej. Już na etapie projektowym w budynkach kreowane są miejsca dla stref coworkingowych, czy cocreatingownych. Przykładem może być tu powstający w Warszawie The Warsaw HUB, w którym znajdzie się część coworkingowa MeetDistrict oraz The Heart Warsaw, czyli platforma łącząca startupy z bankami i międzynarodowymi korporacjami.
Wybijające się na rynku biurowce czerpią także z cieszącej się coraz większym uznaniem idei sharing economy. Chodzi o współdzielenie, nie tylko przestrzeni biurowej w systemie coworkingowym, co wynika ze zmiany stylu pracy, która coraz powszechniej przyjmuje formę zdalną lub projektową, ale także różnych dóbr użytkowych. W idących najszybciej z duchem czasu biurowcach można przykładowo wypożyczać samochody na minuty, które są dostępne m.in. w nowym, warszawskim biurowcu D48.
Sport
Sektor biurowy stawia też na sport i zdrowy tryb życia. Dziś prawie w każdym oddawanym biurowcu mieści się klub fitness, ale są też biurowce, które wyróżnia bardziej rozwinięta oferta sportowa. Wybijającym się pod tym względem obiektem jest warszawski Adgar. Kompleks od samego początku postawiał na sport, który dziś jest znakiem rozpoznawczym tej inwestycji. Na jego terenie znajduje się nawet tor do biegania i ścieżka rowerowa, a poza tym obiekt dysponuje własną wypożyczalnią rowerów, basenem i kortem do squasha. W budynku działa akademia tańca i organizowane są bezpłatne treningi biegowe i kolarskie.
Niektóre biurowce mogą się natomiast pochwalić imponująco dużymi klubami fitness. W katowickim kompleksie Silesia Star położona na dwóch piętrach siłownia zajmuje niemal 2000 mkw. We wrocławskim OVO strefa fitness rozciąga się na powierzchni około 1,5 tys. mkw. W najciekawszych biurowcach znajdziemy ponadto obszerne ogrody i duże, zielone, widokowe tarasy.
Wyjątkowa architektura
Elementem nadającym obiektom komercyjnym wyjątkową tożsamość jest architektura. Rynek zdobywają projekty nietuzinkowe, przykuwające uwagę swoją niezwykła koncepcją architektoniczną. Takim kompleksem będzie niewątpliwie warszawskie Varso. W skład tego wielofunkcyjnego projektu, realizowanego przy Dworcu Centralnym, w narożniku alei Jana Pawła II i ulicy Chmielnej, wejdą trzy wieże, z których jedna będzie najwyższym budynkiem w Polsce. Tym samym, kiedy Varso zostanie oddane zajmie automatycznie unikatową pozycję na polskiej mapie biurowej.
Bezprecedensową stylistykę zapewniają też obiektom historyczne mury. Deweloperzy chętnie inwestują w stare, często zabytkowe budynki, które poddawane są procesowi modernizacji, jeśli są atrakcyjnie zlokalizowane. Rewitalizowane industrialne zabudowania dawnych fabryk nadają inwestycjom niepowtarzalnego charakteru.
Wśród najciekawszych, warszawskich projektów wykorzystujących historyczną zabudowę można wymienić kompleks ArtN, w którym odnawiane są budynki fabryki Norblina przy ulicy Żelaznej. A także, projekt EC Powiśle powstający w miejscu dawnej Elektrowni Powiśle, czy praskiego Konesera, w realizacji którego dużą rolę odgrywała modernizacja budynków fabrycznych Warszawskiej Wytwórni Wódek. Wymienione kompleksy, dzięki swojej multifunkcyjności i niestandardowej architekturze, nie tylko wybijają się na rynku, ale także sprawiają, że kwartały w których się znajdują zyskują nowe życie.
Wyróżnik artystyczny
Deweloperzy w swoich działaniach, mających na celu wyróżnienie biurowców na rynku, idą jeszcze o krok dalej. Aby podnieść prestiż budynków sięgają po dzieła sztuki. Wprowadzając sztukę do przestrzeni wspólnych biurowców lub urządzając wernisaże w ich wnętrzach i promując artystów, tworzą jednocześnie pozytywny obraz miejsc, które zyskują w oczach użytkowników.
Najbardziej znany z promocji sztuki jest warszawski kompleks biurowy usytuowany przy ulicy Bobrowieckiej, w którym mieści się Spectra Art Space, nowoczesna przestrzeń dedykowana sztuce współczesnej, która powstała z inicjatywy Fundacji Rodziny Staraków. Znajdują się tam dzieła wybitnych, światowych artystów, które może podziwiać każdy. Rzeźby sławnych twórców można także zobaczyć w otoczeniu biurowca.
Ze sztuką kojarzony jest też warszawska Prosta Tower, gdzie przed wejściem do budynku mieści się ekspozycja rzeźb Pawła Orłowskiego. Na warszawskim biurowcu Spark znajdzie się mural autorstwa znanego akwarelisty Tytusa Brzozowskiego. W przestrzeni wspólnej w kompleksie Eurocentrum w Warszawie wyeksponowane zostały zaś obrazy polskich malarzy. A do biurowca Q22 trafiły meble znanych, polskich artystów i designerów oraz balansująca rzeźba Jerzego Kędziory.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz